De stationshal van Den Haag Hollands Spoor is flink vernieuwd. NS en HTM hebben samen een servicewinkel geopend en het station heeft nu een AH to go. Daarnaast is de Starbucks vergroot en vernieuwd. Verder heeft ProRail een nieuwe lift en trap gebouwd naar perron 1, waarmee de toegankelijkheid van alle perrons gewaarborgd is.
Begin dit jaar werd begonnen met het vervangen en verplaatsen van de winkelpuien in de stationshal. Deze zijn nu voorzien van automatische schuifdeuren waardoor het energieverbruik van de winkels lager wordt. Daarnaast is het metalen plafond onder het balkon bij de ingang gerenoveerd en verhoogd. De kaartautomaten zijn naar de zijkant verplaatst. De stationshal oogt nu overzichtelijker en er zijn geen donkere ruimtes of hoeken meer.
Vanuit de nieuwe OV Service & Tickets werken de HTM en NS samen vanuit één ruimte om reizigers van service en informatie te voorzien. Daarnaast kunnen reizigers hier een kaartje kopen of abonnement afsluiten. Dit kunnen ze zelf doen maar ook bij de balie regelen. "We wilden heel graag verder met deze Servicewinkel en HTM ook, dus zijn we een partnerschap aangegaan", zegt Wouter Koolmees, president-directeur NS. "We hebben echt op een hele prettige en constructieve manier samengewerkt en kijken er erg naar uit dat voort te zetten in de gezamenlijke winkel."
Ook de komende jaren voert ProRail nog verschillende werkzaamheden uit op Den Haag HS. In 2025 worden perronkappen onderhouden en telecominstallaties vervangen. In 2026 worden roltrappen en een deel van de vloertegels, wandtegels en het plafond vervangen.
Foto: Evert-Jan Zondag.